Een plaatsbeschrijving beschermt zowel huurder als verhuurder.

Onze plaatsbeschrijvingen bij intrede zijn uniek. Met 360° foto’s in hoge resolutie leggen we objectief de staat van élke ruimte van de woning vast. Een gedetailleerde beschrijving en een uitgebreide reeks detailfoto’s maken het rapport compleet. Contacteer ons om een voorbeeldrapport in te kijken.

Tijdens het plaatsbezoek fotograferen we de meterstanden en helpen we ook met de energieovernamedocumenten.

De virtual tour leveren we er standaard bij.

Kijk rond in elke kamer! Je beschikt over een 360° visuele momentopname van de staat van de woning bij het begin van de huurovereenkomst. Elke partij krijgt een link naar de online virtual tour.

Voor we starten moeten we enkele zaken regelen.

Beide partijen ondertekenen het mandaat om onze deskundige de plaatsbeschrijving te laten uitvoeren. We spreken een geschikte datum en tijdstip af voor het plaatsbezoek.

Een plaatsbeschrijving bij intrede is wettelijk verplicht volgens het Vlaams Woninghuurdecreet. Download hier de brochure, vanaf pagina 22 vind je alle info over plaatsbeschrijvingen.

Wettelijk moet de plaatsbeschrijving ten laatste tijdens de eerste maand van de huurperiode opgesteld worden. Best gebeurt dit wanneer de woning nog leeg is, voor de nieuwe huurder de sleutels ontvangt. Zo vermijd je discussies over verhuisschade.

Het is wettelijk bepaald dat de plaatsbeschrijving bij intrede voor gezamenlijke rekening wordt opgesteld. De verhuurder en huurder betalen elk 50% van de kosten.

Een mandaat is een document (of clausule in het contract) dat bepaalt dat wij de plaatsbeschrijving mogen opstellen en geldig mogen ondertekenen.

Van beide partijen hebben we de naam, adres, telefoon en e-mailadres nodig. Verder hebben we het adres van het huurpand, de startdatum en duur van de huurovereenkomst en de datum van ondertekening nodig. Al deze gegevens staan ook in het huurcontract.

Het plaatsbezoek is essentieel.

Tijdens het plaatsbezoek inspecteert onze deskundige het volledige pand. Hij beschrijft en fotografeert gedetailleerd de staat van de woning. De sleutels worden opgelijst en de energieovernamedocumenten ingevuld.

Het is aangewezen dat beide partijen aanwezig zijn tijdens de plaatsbeschrijving voor de overhandiging van de sleutels en het ondertekenen van de energieovernamedocumenten.

Afhankelijk van de grootte en complexiteit van het pand duurt het plaatsbezoek ongeveer 1 tot 2 uur. De huurder en verhuurder hoeven niet de volledige duur van ons bezoek aanwezig zijn.

Na de formaliteiten in verband met sleutels en meterstanden inspecteert onze deskundige de volledige woning. Hij maakt een 360° foto van leke ruimte en een hele reeks detailfoto’s. De afwerking en materialen worden zorgvuldig beschreven, samen met eventuele schade of slijtage. Om efficiënt en zonder fouten te werken doet de deskundige dit bij voorkeur alleen.

Onze deskundige maakt altijd foto’s van de meterstanden en zet die in het rapport. Hij assisteert bij het invullen van de overnamedocumenten. Met de ondertekende documenten kunnen alle contracten overgenomen worden.

De plaatsbeschrijving is klaar voor registratie.

Beide partijen ontvangen digitaal het rapport met de plaatsbeschrijving dat samen met het huurcontract geregisteerd moet worden. Eventuele opmerkingen of latere aanpassingen aan de woning worden in een bijvoegsel opgenomen.

Binnen de 2 weken ontvang je de plaatsbeschrijving. Je ontvangt de plaatsbeschrijving enkel na betaling door beide partijen.

Je ontvangt digitaal het rapport als pdf, alle detailfoto’s en een link naar de online virtual tour van het beschreven pand.

Het vooraf door beide partijen ondertekende mandaat  zorgt ervoor dat handtekeningen achteraf niet meer nodig zijn. Het rapport wordt door ons geldig ondertekend.

Beide partijen krijgen na ontvangst van de plaatsbeschrijving 2 weken tijd om opmerkingen naar ons door te sturen.

We verifiëren de opmerkingen en voegen ze als bijvoegsel toe. Indien nodig voorzien we een extra plaatsbezoek. Het bijvoegsel moet net zoals de plaatsbeschrijving geregistreerd worden.

Ontdek onze andere diensten voor de vastgoedsector.

Het asbestattest is verplicht sinds 23 november 2022.

Sinds 23 november 2022 is het asbestattest verplicht bij de overdracht (verkoop, schenking, etc.) van elke Vlaamse woning gebouwd voor 2001. Als gecertificeerd asbestdeskundige mogen wij een asbestinventarisatie voor een geldig asbestattest opmaken. We werken vooral in de regio Antwerpen.

De plaatsvergelijking garandeert een correcte afhandeling.

Na het aflopen van de huurovereenkomst vergelijken we nauwkeurig de staat van de woning op basis van de plaatsbeschrijving bij intrede. Onze onafhankelijke deskundige stelt eventuele huurschade vast en berekent een eerlijke schadevergoeding.

Onze vastgoedfoto's zetten je woning in de kijker.

Met ons oog voor detail brengen we woningen natuurlijk uitgelicht en realistisch in beeld. We maken foto’s volgens je specifieke wensen en houden rekening met de verschillende media waarop je de woning presenteert.

Met een plattegrond krijg je inzicht en hou je overzicht.

Net als mooie foto’s mogen plattegronden niet ontbreken bij het presenteren van woningen voor verkoop en verhuur. Op basis van scans maken we een duidelijk grondplan en bieden we overzicht en ruimtelijk inzicht.

Bruno Vandermarliere

PROVINCIE ANTWERPEN
kantoor Borgerhout

PROVINCIE OOST-VLAANDEREN
kantoor Lokeren

©2024

Bruno Vandermarliere – Kroonstraat 170/0301, 2140 Borgerhout

COPRO – ORG-MX1AC

Stuur Bruno een bericht.

Stuur Iris een bericht.

Two columns
Vertical
Horizontal
Prijsberekening
Summary
Name Total
"{{getWooProductName}}" has been added to your cart
Have a promocode?
Promocode Hide Show